--- title: 'Arkusz pracy na zajęciach: test z' output: html_document editor_options: chunk_output_type: console --- # Zadanie 1 Dyrektor pewnej szkoły twierdzi, że uczniowie w jego szkole cechują się ponadprzeciętną inteligencją. Średnie IQ w losowej próbie 30 uczniów tej szkoły wynosiło 112.5. Czy dysponujemy wystarczającymi świadectwami za twierdzeniem dyrektora? Skądinąd wiemy, że w populacji średnie IQ wynosi 100 z odchyleniem standardowym 15. ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` *Tutaj miejsce na Twóją odpowiedź* # Zadanie 2 Jak wspomnieliśmy, w populacji średnie IQ wynosi 100 z odchyleniem standardowym 15. Ustal za pomocą R, przy jakiej średniej z próby odrzucimy hipotezę zerową $H_0: \mu = 100$: a) Dla próby o liczebności 50, dla testu jednostronnego przy poziomie istotności statystycznej $\alpha = 0.05$ ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` b) Dla próby o liczebności 50, dla testu dwustronnego przy poziomie istotności statystycznej $\alpha = 0.05$ ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` c) Dla próby o liczebności 100, dla testu jednostronnego przy poziomie istotności statystycznej $\alpha = 0.05$ ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` d) Dla próby o liczebności 100, dla testu dwustronnego przy poziomie istotności statystycznej $\alpha = 0.05$ ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` e) Dla próby o liczebności 50, dla testu jednostronnego przy poziomie istotności statystycznej $\alpha = 0.01$ ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` f) Dla próby o liczebności 50, dla testu dwustronnego przy poziomie istotności statystycznej $\alpha = 0.01$ ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` g) Dla próby o liczebności 100, dla testu jednostronnego przy poziomie istotności statystycznej $\alpha = 0.01$ ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` h) Dla próby o liczebności 100, dla testu dwustronnego przy poziomie istotności statystycznej $\alpha = 0.01$ ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` Jakie wnioski wyciągniesz z tych eksperymentów? *Tutaj miejsce na Twoją odpowiedź* # Zadanie 3 Założmy, że w pewnym regionie geograficznym średnia i odchylenie standardowe testu czytania ze zrozumieniem wynoszą $100$ i $12$ punktów. My zajmiemy się wynikami $55$ uczniów pewnej szkoły. Dane znajdują się w wyniku `reading_fake_data.csv`. ## Podzadanie A Proszę obliczyć podstawowe statystyki deskryptywne dla danych dotyczących uczniów - średnia, odchylenie standardowe, mediana. ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` ## Podzadanie B Przygotuj wykres pudełkowy dla tego zbioru danych i zinterpretuj go. ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` ## Podzadanie C Możemy rozsądnie spytać, czy wynik ten jest istotnie niższy niż średnia w regionie, czy raczej rozsądniej jest przyjąć, że nieco niższa średnia niż średnia w populacji jest dziełem przypadku. ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ``` # Zadanie 4 Napisz funkcję, która generuje fałszywe dane z wynikami testu czytania ze zrozumieniem. Załóż, że funkcja musi generować realistyczne dane o zadanej średniej i odchyleniu standardowym (powiedzmy z precyzją do 1%). Zastanów się, co musi robić funkcja oprócz losowania liczb. ```{r} # Tutaj miejsce na Twój kod ```