--- title: "Praca domowa - podstawy testowania hipotez" author: "Bartosz Maćkiewicz" output: html_document --- ```{r, include=FALSE} knitr::opts_chunk$set(collapse = TRUE, echo=FALSE) ``` # Zadanie 1 Wyobraźmy sobie, że, że wymyśliliśmy sprawdzian ze statystyki. Na podstawie obserwacji z poprzednich lat sądzimy, że sprawdzian ten w pierwszym terminie zalicza 60% wszystkich studentek i studentów. Mamy podejrzenie, że w tym roku studenci osiągają lepsze wyniki w nauce, ponieważ z powodu skończenia się epidemii COVID-19 mają więcej czasu na przygotowywanie się do sprawdzianów. W tym roku w pierwszym terminie zaliczyło go 33 studentów z 45 wszystkich testowanych. Czy rezultat ten upoważnia nas do przyjęcia naszej hipotezy? 1. Napisz jak wygląda Twoim zdaniem hipoteza zerowa i hipoteza alternatywna. *Tutaj miejsce na Twoją odpowiedź...* 2. Przetestuj hipotezę korzystając z rozkładu dwumianowego. Wykonaj to ćwiczenie w dwóch wersjach - zakładając, że chodzi nam o test dwustronny i jednostronny. Wykonaj to ćwiczenie używając dystrybuanty rozkładu dwumianowego i wbudowej funkcji `binom.test`. **Test dwumianowy jednostronny** ```{r} # Tutaj miejsce na twój kod ``` **Test dwumianowy dwustronny** ```{r} # Tutaj miejsce na twój kod ``` 3. Czy w zależności od kierunkowości testu konluzja jest różna? Wyjaśnij własnymi słowami jaką różnicę robi kierunkowość hipotezy alternatywnej. *Tu miejsce na twoją odpowiedź...* # Zadanie 3 Załóż, że "prawdziwe" prawdopodobieństwo zaliczenia egzaminu ze statystyki wynosi 60%, a chcemy sprawdzić prawdziwość hipotezy alternatywnej głoszącej, że prawdopodobieństwo to wynosi mniej niż 75% ($h_0(p=0.75)$). Jak często popelnimy błąd typu II przy próbie o liczebności 30, 100, 1000 obserwacji, przyjmując jednocześnie poziom istotności $\alpha = 0.05$? Jeżeli masz problem z konceptualizacją tego zadania, zajrzyj do podręcznika Howella i spójrz na wykresy - dzięki nim zrozumiesz, który obszar Cie interesuje. Można w ramach ściągawki użyć następującej prezentacji: http://www.stat.wisc.edu/~st571-1/10-power-4.pdf * $n = 30$ ```{r} # To jest miejsce na Twój kod ``` * $n = 100$ ```{r} # To jest miejsce na Twój kod ``` * $n = 1000$ ```{r} # To jest miejsce na Twój kod ``` # Zadanie 4 Napisz funkcję wykonującą test $z$ o następującej specyfikacji: `z.test(mean, mu, sigma, n, alternative, alpha)` która zwraca wartość o następującej specyfikacji: `list(p.value = *wartoscp*, z.stat = *wartoscz*, alternative = *kierunkowosc*, reject = *czyodrzucamy*)` `mean` - średnia z próby `n` - liczebność próby `mu` - średnia z populacji `sigma` - odchylenie standardowe z populacji `alternative` - kierunkowość hipotezy, domyślnie `two.sided` inne dopuszczalne możliwości to `greater` oraz `less`. Przy nieprawdiłowych wartościac ma zwracać `NA`. `alpha` - poziom istotności statystycznej ```{r} # Tu jest miejsce na Twój kod ``` ```{r echo=TRUE} #z.test(55.71, 50, 10, 166, 'two.sided') # a tu można wykonać sobie testy ```