Czasami podczas prowadzenia badań empirycznych badacze, kierowani niekiedy przesadną ciekawością, oglądają co jakiś czas wyniki swoich badań przed zebraniem pełnej zaplanowanej próby i sprawdzają “czy wyszło”. Niektórzy nawet posuwają się dalej i jeśli odpowiedź na pytanie “czy wyszło” jest twierdząca (tzn. osiągnięty został próg statystycznej istotności), to przerywają zbieranie próby. Taka praktyka może wydawać się racjonalna – optymalizujemy koszty i pracę, nie badamy naszych podmiotów niepotrzebnie i tak dalej. W rzeczywistości jednak z taką praktyką wiążą się spore zagrozenia. Opcjonalne zatrzymywanie badań (ang. optional stopping) w wielu sytuacjach powoduje zwiększenie się realnego poziomu błędu I typu. Dlatego opcjonalne zatrzymywanie często kwalifikuje się do tzw. problematycznych praktyk badawczych (ang. questionable research practices).
W tej pracy domowej Państwa zadaniem jest przygotowanie schematu zajęć, na których będą Państwo tłumaczyć uczestnikom:
- Jakie zagrożenia w teorii wiążą się z opcjonalnym zatrzymywaniem?
- Jak często występuje wśród badaczy ta problematyczna praktyka badawcza?
- W jaki sposób możemy sobie radzić z zagrożeniami?
- Jak w metodologicznie i statystycznie właściwy sposób wprowadzić reguły opcjonalnego zatrzymywania?
Praca domowa może przyjąć formę notatnika RMarkdown. Chciałbym, aby w pracy znalazły się:
- Wyjasnienie pisemne wszystkich kwestii wymienionych wyżej.
- Kilka symulacji ilustrujących problem wykonanych za pomocą R.
- Przedstawienie możliwych rozwiązań problemu.
- Pokazanie, w jaki sposób w R można zaimplementować te rozwiązania – jakie dodatkowe pakiety mogą się tu przydać, jak korzystać z funkcji w nich zawartych itp.
Jako punkt wyjścia wrzuciłem Państwu bardzo stary artykuł Armitage z 1969 ale oczywiście zachęcam do własnego researchu i Googlowania – ja sam sprawdziłem i wyszukując odpowiednie słowa kluczowe znajdą Państwo bardzo dużo wartościowych materiałów. Praca ma mieć charakter badawczy, więc proszę zbadać sprawę!